چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم و او را به غذا های سالم علاقه مند کنم؟
چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم؟

چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم و او را به غذا های سالم علاقه مند کنم؟

وقتی بحث عادات غذایی کودکان به میان می آید والدین با خود می اندیشند که چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم؟ این کار تا حدودی دشوار است، چرا که عادات غذایی کودکان غیر قابل پیش بینی است. شاید برای شما عجیب باشد که کودک شما گاهی کل روز غذا می خورد و گاهی بشدت بی اشتها می شود، ممکن است ناگهان نسبت به غذای مورد علاقه خود، بی میل شوند و شما از قرار گرفتن در چنین شرایطی دچار سردرگمی شوید و نیاز به راهنمایی داشته باشید. گاهی کودکان با رد کردن غذا ها و اجتناب از خوردن، تلاش می کنند استقلال خود را نشان دهند. برای پاسخ به این سوال که چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم، با ما همراه باشید تا روش های مناسب را بررسی کنیم.

شاید این مطالب هم دوست داشته باشید؟

چگونه فرزند خود را بخوابانیم ؟

آشنایی با لباس نوزادی کارترز

راه های مناسب برای بهبود عادات غذایی کودکان

  • اجبار کودکان برای خوردن غذا بسیار اشتباه است. بنابراین به جای آن که کودک خود را مجبور کنید تا غذا بخورد، می توانید غذای های سالم و مقوی در خانه آماده کنید، غذا های رنگارنگ و مفید را با چیدمانی زیبا و جذاب به کودکان نشان دهید و شرایط مناسبی را برای لذت بردن از غذا فراهم کنید
  • مقدار غذای کافی و به اندازه را برای کودکتان سرو کنید. بهتر از هر غذا 2 تا 3 قاشق به او بدهید تا زمانی که متوجه شوید غذای مورد علاقه او کدام است و دوست دارد از کدام غذا بیشتر بخورد.
  • اجازه دهید کودک شما در خرید مواد غذایی و آشپزی به شما کمک کند. مشارکت فرزند شما در پخت غذا، می تواند علاقه او به مواد غذایی را افزایش دهد و احتمال  غذا خوردن او بیشتر می شود.
  • او را سرگرم کنید. می توانید کیک و کلوچه هایی با اشکال مختلف بپزید. یا برای برش سبزیجات و مواد غذایی سالم، خلاقیت به خرج دهید و بشقابی پر از رنگ ها و شکل های زیبا برای فرزند خود آماده کنید.
ر هنگام غذا خوردن، غذا های جدید را در کنار غذا های قدیمی و مورد علاقه کودک قرار دهید
  • به کودک خود حق انتخاب بدهید. برای مثال به جای آنکه در بشقاب او یک نوع سبزیجات قرار دهید، به او بگویید:” کلم بروکلی می خواهی یا گل کلم؟ ” کارترزکده
  • در هنگام غذا خوردن، غذا های جدید را در کنار غذا های قدیمی و مورد علاقه کودک قرار دهید. با این کار احتمال آنکه کودک شما غذای جدید را نیز بخورد و به آن علاقه مند شود، افزایش می یابد.
  • سس های رنگارنگ و خوشمزه تهیه کنید. همانطور که می دانید، میوه ها و سبزیجات منبع بسیاری از ویتامین و مواد مفید هستند که برای رشد و سلامت جسمی کودکان، بسیار حائز اهمیت هستند. برای آن که فرزند خردسال شما به میوه و سبزیجات علاقه مند شود، می توانید سس های رنگارنگ و سالم با کمک موادی مانند ماست، هوموس و … تهیه کنید و بر روی قطعات میوه و سالاد بریزید.
به کودک خود حق انتخاب بدهید

الگوی مناسبی باشید. پیش از آنکه از خود بپرسید که چگونه به کودک خود عادت به غذا خوردن بدهم ؟ باید بر روی رفتار و عادات خود کار کنید. داشتن عادات مناسب و خوردن غذای سالم از مهم ترین نکات برای والدین است چرا که رفتار والدین تاثیر بسیار زیادی بر اخلاق و رفتار فرزندان دارد و از آن ها الگو برداری می کنند. اگر کودک شما ببیند شما غذا های سالم می خورید و در بشقاب خود از میوه ها و سبزیجات متنوع استفاده می کنید او نیز علاقه زیادی به آن ها پیدا می کند

منبع : familydoctor.org