چگونه فرزند خود را بخوابانیم
چگونه فرزند خود را بخوابانیم ؟

چگونه فرزند خود را بخوابانیم و از عادات خواب بد کودک جلوگیری کنیم؟

اگر فرزند شما تمام شب بیدار است یا در حین خواب بی قراری می کند، برای حل این مسئله لازم است یاد بگیریم که به چه روشی و چگونه فرزند خود را بخوابانیم. نوزادان 6 ماهه معمولا خواب منظمی را تجربه نمی کنند. گاهی ممکن است 16 تا 17 ساعت در طول شبانه روز بخوابند و گاهی نیز ممکن است تنها یک یا دو ساعت به خواب روند. کودکان چرخه خواب متفاوتی دارند. مشاوران کودک می گویند چیزی به نام بد خوابی وجود ندارد و تنها عادات خواب نامناسب هستند که باعث اختلال در خواب کودکان و کاهش کیفیت آن ها می شود. خبر خوب آن است که اصلاح عادات خواب، باعث بهبود کیفیت خواب فرزند شما می شود. در ادامه به برخی از روش های پیشنهادی برای چگونه خواباندن فرزندان، اشاره می کنیم.

 

روش های مناسب برای خواباندن نوزادان

  • در هنگام شب، وقتی به نوزاد خود شیر می دهید یا پوشک او را تعویض می کنید، سعی کنید آرام باشید و در محیطی ساکت این کار را انجام دهید. در این زمان از تحریک کودک برای فعالیت، بازی و بیدار ماندن  بپرهیزید.
  • زمان بازی کودک باید در طول روز باشد. انجام بازی های مختلف و حرف زدن با کودک در طول روز باعث می شود به مدت طولانی تری بیدار بماند و با رسیدن شب، احساس خواب آلودگی داشته باشد و به مدت طولانی تری استراحت کند.
  • از بغل کردن و تکان دادن کودک برای خواباندن او، بپرهیزید. در صورتی که فرزند شما تقریبا دچار خواب آلودگی باشد و خودش بخوابد بسیار بهتر است. زیرا اگر در طول شب دوباره بیدار شد، پس از مدت کوتاهی خودش می خوابد و خوابیدن در تخت خود را یاد می گیرد.
چگونه فرزند خود را بخوابانیم و از عادات خواب بد کودک جلوگیری کنیم؟
چگونه فرزند خود را بخوابانیم و از عادات خواب بد کودک جلوگیری کنیم؟

به سرعت به گریه و بی قراری او در خواب پاسخ ندهید. اول کمی صبر کنید اگر خودش دوباره نخوابید، به او سر بزنید. چراغ اتاق را روشن نکنید و از بازی کردن و تحریک او برای فعالیت بپرهیزید. اگر آرام نشد ممکن است دلیل دیگری بجز خواب وجود داشته باشد. فرزند شما ممکن است نیاز به تعویض پوشک داشته باشد، بیمار باشد، تب داشته باشد و یا گرسنه شده باشد.

در صورت تمایل از صفحه خرید لباس بچگانه و نوزادی کارترز دیدن کنید  

چگونه فرزند خردسالان خود را بخوابانیم

خردسالان معمولا برای خوابیدن مقاومت می کنند، به همین علت خواباندن کودکان خردسال به مسئله ای دشوار برای والدین آن ها تبدیل شده است. برخی  از روش های موثر در خواباندن خردسالان عبارتند از:

  • یک عادت مناسب برای پیش از خواب او مشخص کنید تا با انجام آن به کودک بفهمانید که وقت خواب است. این عادات می توانند شامل خواندن قصه های کودکانه، حمام کردن کودک، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و … باشد. بهتر است در این زمان یعنی پیش از خواب، با کودک خود بازی های هیجان انگیز نکنید زیرا او را هیجان زده می کند و بیشتر بیدار می ماند.
  • در همه شب ها یک ساعت مشخص را برای خواب اعضای خانه و کودکتان، قرار دهید. با این کار به فرزند خود می آموزید که باید حتما در این ساعت بخوابد. این موضوع باعث بهبود و تنظیم ساعت خواب کودک می شود.

چگونه فرزند خود را بخوابانیم ؟

  • اسباب بازی مورد علاقه کودکان به خواب بهتر آن ها کمک می کند. در صورتی که عروسک یا وسیله دلخواه کودک در تخت او قرار داشته باشد، آسان تر به خواب می رود و احساس بهتری دارد.
  • مطمئن شوید کودک شما راحت و آسوده است. احتمال دارد که او تشنه باشد، از شما بخواهد که چراغ اتاق را روشن بگذارید و یا در اتاق را باز بگذارید. با فراهم کردن شرایط مناسب از بهانه های او برای نخوابیدن، پیشگیری کنید.
  • از خواباندن فرزندتان در کنار خود، بپرهیزید. اگر او به خوابیدن در کنار شما عادت کند، دیگر نمی تواند به تنهایی بخوابد.

منابع: