مراحل رشد کودک از نوزادی تا دو سالگی
مراحل رشد کودک از نوزادی تا دو سالگی

یکی از مهمترین تصمیم ها در زندگی انسان های متاهل به دنیا آوردن فرزند است. کودک در مراحل رشد خود تا بزرگسالی مراقبت های زیادی می خواهد که نوزادی تا دو سالگی از جمله طلایی ترین دوران هایی است که باید به رشد مغزی و روانی و سلامت روحی آن توجه کرد.
جنین صدای قلب مادر را و صدای او را از قفسه ی سینه ی او می شنود و به همین دلیل از نوزادی تا دو سالگی با صدای مادر خود ارتباط برقرار می کند و در دوران حاملگی پدر نیز می تواند برای آشنایی بیشتر کودک با او، با نوازش او در شکم مادر و حرف زدن با او، با فرزند خود قبل از به دنیا آمدن ارتباط برقرار کند.تصمیم به بچه دار شدن یکی از تصمیمات مهم زندگی هر کسی است که بهتر است نسبت به یکسری مسائل آگاهی کسب کرده و سپس اقدام به بارداری نماید. زمانی که جنین شکل می گیرد، از محیط تاثیر می پذیرد و از همان ابتدا رابطه مادر و کودک در روحیه او و سلامت روان او در بزرگسالی تاثیرگذار می باشد. و تولد فرزند و رشد او به گونه ای نیست که شما بعد از تولد به فکر رشد روانی کودک بیفتید. هزار روز اول زندگی کودک یعنی از روز شکل گیری جنین و نوزادی تا دو سالگی او برهه بسیار طلایی برای رشد کودک شماست و اگر این دوران را به درستی با کودک خود بگذرانید این دوره نوزادی تا دو سالگی تاثیر چشمگیری در موفقیت و رشد او در سالهای بالای زندگی او دارد.

مادر در دوران بارداری باید آرامش کامل داشته باشد و احساس خوبی به کودک انتقال دهد و او را از بدو شکل گیری در رحم به رسمیت بشناسد و برای او ارزش قائل باشد.

یک جنین که به ثمر میرسد، خود مثل جوانه ای است که دارای ویژگی ها و استعدادهایی است که باید او را به عنوان یک آگاهی و یک موجود هوشمند در نظر گرفت و او تنها یک تکه گوشت نیست، بلکه صاحب روح و آگاهی می باشد.
جنین شش ماهه قادر است صداها را در رحم تشخیص دهد، پس با او صحبت کنید و به او احساس خوبی انتقال دهید، برای او داستان خوانده و برای او موسیقی پخش کنید، برقراری ارتباط با کودکتان در دوره بارداری و نوزادی تا دو سالگی دوره ی بسیار مهمی است که کودک به احساس خوب به خود و دنیای اطرافش رسیده و همچنین، مراحل رشد جسمی، اخلاقی، احساسی و گفتاری و کلامی و هوشی را به درستی طی کند.

دوره مهم حاملگی علاوه بر دوره طلایی نوزادی تا دو سالگی، در 28 هفتگی بارداری، رشد سیستم عصبی جنین را در پی دارد. در این دوره کودک علاوه بر صدا از طریق اعصاب احساسات مادر را نیز درک می کند، پس فکر نکنید، از نوزادی تا دو سالگی و بعد از آن باید مراقب رفتار خود در مقابل کودک باشید. هر گونه استرس، ترس یا عصبانیت می تواند به کودک شما انتقال یافته و به او احساس عدم امنیت بدهد. و در ناخودآگاه او ثبت شود.

توصیه می شود در چهار ماهگی حاملگی خود به موسیقی های آرامش بخش مثل موسیقی های کلاسیک گوش دهید تا روی او تاثیر گذاشته و تاثیرات آن را در نوزادی تا دو سالگی و مراحل بعدی رشد مشاهده نمایید.
توصیه های دوران بارداری
توصیه ای که به مادران می شود صحبت کردن با فرزندشان به آرامی و با عشق است که دایره لغاتشان افزایش یافته و از مادر حس توجه و احساس آرامش پیدا کنند. و نیاز نیست منتظر نوزادی تا دو سالگی او باشند.
توصیه میشود جنین رو از همان ابتدا به حساب آورده و زمانی که از خواب بیدار می شوید یا می خوابید، به او سلام کرده و شب بخیر بگویید.
شکم تان را ماساژ دهید و او را نوازش کنید و حرفهای زیبا با جنین تان بزنید.
با اجازه ی دکترتان بهتر است از ورزش های دوران بارداری برای جلوگیری از خشک شدن بدن تان استفاده کنید.
از نوزادی تا دو سالگی و مهم تر از همه در دوران جنینی مراقب تغذیه خود باشید.
برای رشد هوش جنین به امگا 3 نیاز است که روغن ماهی غنی از این ماده است. البته که باید مراقب باشید که با توصیه دکتر روغن ماهی بدون جیوه مصرف نمایید.

نکات ویژه نوزادی تا دو سالگی” همانطور که گفته شد بیشترین مراقبت و توجه باید در نوزادی تا دو سالگی کودک صورت بگیرد. از جمله مراقبت هایی که از کودک باید صورت گیرد، در تغذیه، رفتار با او، محبت به او و مراقبت های بهداشتی از او می باشد. رابطه مادر و کودک در این دوران بسیار تعیین کننده است.

در لحظه ای که کودک متولد می شود، باید تغذیه با شیر مادر شروع شود. در ساعات اولیه به دنیا آمدن کودک اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، حرارت بدن را تنظیم نگه داشته و شرایط او را متعادل می کند و همین کار از نوزادی تا دو سالگی او را از لحاظ سلامتی تضمین می کند.

مورد دیگر هم اتاقی و همجواری کودک با مادر است، و هرگز تا شش ماهه اول نوزادی تا دو سالگی، شیری به غیر از شیر مادر به کودک ندهید. مادران شاغل باید به این مورد توجه داشته باشند، حتی مصرف کردن آب جوشیده برای کودک در این دوران ضرر دارد. پس به این نکته توجه کنید تا شش ماهگی فقط شیر و بعد از آن، نوزادی تا دو سالگی آن را در کنار شیر مادر از سایر غذاها استفاده نمایید.

اگر کودک از نوزادی تا دو سالگی، به شیوه صحیح با شیر مادر تغذیه شود، احتمال بیماریهایی مثل دیابت، چاقی، بیماریهای قلب و آلرژی های از کودک دور می شود.

بعد از شش ماهگی دوران نوزادی تا دو سالگی ذخایر آهن بدن کاهش می یابد و باید غذای کمکی را آغاز کرده و سی درصد از نیازش را از شیر مادر رفع احتیاج نمایید.

فراموش نکنید که بعد از یازده روزگی نوزاد باید مولتی ویتامین های لازم را با تجویز پزشک شروع کنید. و بعد از شش ماهگی مصرف آهن و ویتامین دی را برای جلوگیری از اختلال در تکامل ذهن و جلوگیری از اختلال در یادگیری کودکان را شروع نمایید.

از این جهت می گویند نوزادی تا دو سالگی دوران طلایی رشد کودک است، زیرا 70 درصد رشد مغزی انسان در این دوران صورت می گیرد. شصت درصد آن تا یکسالگی کودک رشد می کند، تا پایان دو سالگی به هفتاد درصد می رسد و تا سه سالگی کودک هشتاد درصد رشد مغزی صورت گرفته و تا پایان هشت سالگی صد درصد مغز رشد می یابد.